Aus Erfahrungen lernen und Fehler vermeiden
Die Lektüre von Fachtexten ist natürlich keine Methode des Usability-Engineering. Vielmehr ermöglicht sie es Ihnen, von den Erfahrungen Ihrer Kollegen zu profitieren. Sie erspart es Ihnen, Fehler zu wiederholen, die Ihre Vorgänger für Sie dokumentiert haben.
Als Neulinge im E-Learning-Bereich konnten wir aus den State-of-the-Art- und Best-Practice-Berichten unserer fortgeschrittenen Kolleginnen und Kollegen nützliche Erkenntnisse ziehen. Andere Ergebnisse unserer Fachlektüre bestätigten uns, dass wir unsere Anforderungen an unser E-Learning-Modul mit größerer Zuversicht definieren konnten.
Sie benötigen:
- Literatur über E-Learning-Usability und Best-Practice-Berichte
- 3 Wochen Zeit zum Lesen
Quellen und weiterführende Ressourcen
Arnold (2001):
Arnold, Patricia: Didaktik und Methodik telematischen Lehrens und Lernens. Münster u.a.: Waxmann, 2001
Kommentar: ein Best-Practice-Bericht
Brown (2002):
Brown, David G.: Please Learn From My Mistakes. In: Sande, Mark (Publisher): Campus Technology Magazine. August 2002
http://www.campus-technology.com/article.asp?id=6592 [aufgerufen: 17.05.2005]
Extrakt: "I have come to the sad realization that many of the innovations designed to keep my course fresh have failed. My memories of failure are so poignant that it may be constructive to share them. They can serve as warnings for others." - S. 1; 1 Seite Text
Dichanz et al. (2001):
Dichanz, Horst; Ernst, Annette: E-Learning: Begriffliche, psychologische und didaktische Überlegungen zum "electronic learning". In: MedienPädagogik - Online-Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung. 27.6.2001
http://www.medienpaed.com/00-2/dichanz_ernst1.pdf [aufgerufen: 17.05.2005]
Extrakt: "Der folgende Beitrag setzt sich kritisch mit dem Begriff E-Learning in seinen zahlreichen Facetten und Bezugspunkten auseinander und versucht, Möglichkeiten und Grenzen des Einsatzes von E-Learning aufzuzeigen. Im zweiten Teil wird die Bedeutung der Instruktion bei der Gestaltung von computergestützten Lernumgebungen erläutert." - S. 1; 30 Seiten Text
Chancellor's Office California Community Colleges (1999):
Chancellor's Office California Community Colleges (Hrsg.): Distance Education: Access Guidelines for Students with Disabilities. August 1999
http://www.htctu.net/publications/guidelines/distance_ed/distedguidelines.pdf [aufgerufen: 17.05.2005]
Kommentar: Einschließlich Microsoft's "Checklist of Accessibility Design Guidelines"
Dotson (2003):
Dotson, Tim: Why Johnny Won't Post. In: Converge. August 2003
http://www.centerdigitaled.com/converge/?pg=magstory&id=65480 [aufgerufen: 17.05.2005]
Extrakt: "Why do some students resist participating in course discussion boards when they know their grade will suffer? How can students with polished social skills come across in online courses as uncooperative und unengaged, with short postings of little substance?" - S. 1; 2 Seiten Text
Graumann et al. (2002):
Graumann, Sabine; Köhne, Bärbel: Monitoring Informationswirtschaft. 5. Faktenbericht - November 2002. Erstellt im Auftrag des Bundesministerium für Arbeit. - Kap. 6.11: "E-Learning".
PDF-Datei, Download von http://www.infrasearch.de/bmwi [aufgerufen: 17.05.2005]
Hara et al. (2000):
Hara, Noriko; Kling, Rob: Students' Distress with a Web-based Distance Education Course: An Ethnographic Study of Participants' Experiences. Januar 2000 (CSI Working Paper WP 00-01-A1)
http://www.slis.indiana.edu/CSI/WP/wp00-01B.html [aufgerufen: 17.05.2005]
Extrakt: "This article presents a qualitative case study of a web-based distance education course at a major U.S. university. The case data reveal a topic that is glossed over in much of the distance education literature written for administrators, instructors and prospective students: students' persistent distressing experience (such as frustration, anxiety and confusion) due to communication breakdowns and technical difficulties. Our intent is that this study will enhance understanding of the instructional design issues, instructor and student preparation, and communication practices that are needed to improve web-based distance education courses." - S. 1; 26 Seiten Text
Quinn (2001):
Quinn, Anthony: Why people can't use eLearning. 5.6.2001 http://www.infocentre.frontend.com/uploaded_files/eLearning_white_paper.pdf [335 KB, aufgerufen am 29.09.2005]
Extrakt: "Summary of findings: We found that some serious usability problems were common, including:
- Counter-intuitive reading order of on-screen material.
- Failure to relate to the real-world experience of the user.
- Poor presentation of key information.
- Lack of accessibility, even in the most basic sense." - S. 3; 15 Seiten Text
Reglin (2001):
Reglin, Thomas: Was bedeutet Usability netzgestützter Lehr-Lernsysteme? In: Nuissl, E. et al. (Hrsg.): Literatur- und Forschungsreport Weiterbildung. Thema: Betriebliche Weiterbildung (Report 48/2001). - S. 51-66
Auch als PDF-Datei unter http://www.f-bb.de/f-bbv9/downloads/usability.pdf [aufgerufen: 17.05.2005]
Extrakt: "'Usability', ein Terminus aus dem Bereich der Software-Ergonomie, kann, aus seinem engeren technischen Entstehungszusammenhang gelöst, zum Kernbegriff der Beschreibung und Bewertung von Lehr-Lern-Medien gemacht werden - so die zentrale These des Beitrags." - S. 1-2; 16 Seiten Text
Sauter (2002):
Sauter, Annette: Blended Learning - effiziente Integration von E-Learning und Präsenztraining. Neuwied u.a.: Luchterhand, 2002
Schulmeister (2001):
Schulmeister, Rolf: Virtuelle Universität - Virtuelles Lernen. München u. a.: Oldenbourg, 2001
Weston et al. (2001):
Weston, Tim J.; Barker, Lecia: Designing, Implementing, and Evaluating Web-Based Learning Modules for University Students. In: Educational Technology (2001/July-August). - S. 15-22
Extrakt: "Conclusion: The use of Web-based modules promises to change how some students learn and how some faculty teach at the university. However, these modules are only useful if they are well designed. The decision to build a site involves a careful consideration of costs in terms of time and effort weighed against potential beneficial learning gains for students. Possible benefits for students using Web modules include convenience for distance learning, expanded and easier access to digital materials, greater student control of learning, and enhanced online collaboration. Before building a Web site, faculty should familiarize themselves with existing sites to avoid duplication of effort. Considerations of content and instructional design should precede technical design. These considerations include (1) the intended use of the site, (2) learning objectives, (3) pedagogy, (4) scaffolding, (5) assessment, and (6) instructions/navigation. Storyboard mock-ups of the site should guide development, and de sign should involve collaboration and review of content, programming, and evaluation with experts. Finally, faculty should evaluate their sites for usability by piloting the site with projected users, and by tracking student academic outcomes assessed with comparative and criterion studies." - S. 21; 8 Seiten Text
So finden Sie aktuelle Fachliteratur über E-Learning-Usability:
CIT INFOBITS NEWSLETTER
Extrakt: "INFOBITS is an electronic service of The University of North Carolina
at Chapel Hill's Centre for Instructional Technology. Each month the
CIT's Information Resources Consultant monitors and selects from a
number of information and instructional technology sources
that come to her attention and provides brief notes for electronic
dissemination to educators.
To subscribe to INFOBITS, send email to listserv@unc.edu
with the following message:
SUBSCRIBE INFOBITS first name last name substituting your own first and last names.
Example: SUBSCRIBE INFOBITS Arturo Perez-Reverte or use the web subscription form at
http://mail.unc.edu/lists/read/subscribe?name=infobits."
[Aus dem Newsletter]
ERIC - Educational Resources Information Center
Kommentar: ERIC führt die international
bekannteste und umfangreichste Datenbank über Fachliteratur zum
Bildungsbereich. Sie erreichen die Datenbank von der Homepage aus:
http://www.eric.ed.gov.
Nützliche Suchtermini sind: "distance education";
"instructional design"; "web based instruction".
Verknüpfen Sie diese Suchtermini jeweils mit dem Stichwort "usability".