Was ist Usability-Engineering?
Sarodnick et al. (2006):
Sarodnick, Florian; Brau, Henning: Methoden der Usability Evaluation: Wissenschaftliche Grundlagen und praktische Anwendung. Bern: Huber, 2006
Bias et al. (1994):
Bias, Randolph G.; Mayhew, Deborah (Hrsg.:) Cost-justifying usability. San Diego u.a.: Morgan Kaufmann, 1994
ISO 9241-11 (1998):
Ergonomische Anforderungen für Bürotätigkeiten mit Bildschirmarbeitsplätzen: Anforderungen an die Gebrauchstauglichkeit. 1998
Nielsen (1997):
Nielsen, Jakob: Discount Usability for the Web. 1997. -
http://www.useit.com/papers/web_discount_usability.html [aufgerufen: 17.05.2005]
Extrakt: "Just do it. The true choice is not between discount and deluxe usability engineering. If that were the choice, I would agree that the deluxe approach would bring better results. The true choice, however, is between doing something and doing nothing. Perfection is not an option. My choice is to do something!"
Nielsen (1994):
Nielsen, Jakob: Guerrilla HCI: Using Discount Usability Engineering to Penetrate the Intimidation Barrier. 1994. -
http://www.useit.com/papers/guerrilla_hci.html [aufgerufen: 17.05.2005]
Extrakt: "One important reason usability engineering is not used in practice is the cost of using the techniques. Or rather, the reason is the perceived cost of using these techniques, as this chapter will show that many usability techniques can be used quite cheaply."
Nielsen (2003):
Nielsen, Jakob: Usability for $ 200. Alertbox, June 3, 2003. -
http://www.useit.com/alertbox/20030602.html [aufgerufen: 17.05.2005]
Extrakt: "How can a small company's website benefit from usability activities despite a minuscule budget? By integrating four simple and effective usability practices into the design process."
Kalbach (2003):
Kalbach, James: Von Usability überzeugen. In: Heinsen, Sven; Vogt, Petra (Hrsg.): Usability praktisch umsetzen. München u.a.: Hanser, 2003. - S. 8-21.
Extrakt: "Die meisten Usability-Professionals müssen immer wieder auch Usability-Evangelisten sein und das eigene Unternehmen und Kunden vom Nutzen von Usability überzeugen. Dieses Kapitel unterstützt sie mit einer Reihe von Argumentationshilfen. Es zeigt auch typische Missverständnisse auf und erläutert, wie typischen Einwänden gegen Usability begegnet werden kann."
Phase 1: Anforderungsanalyse
Brinck et al. (2002):
Brinck, Tom; Gergle, Darren; Wood, Scott, D.: Usability for the Web:Designing Web Sites that Work. San Diego, CA: Academic Press, 2002. - Kap. 2: "Target Audience and Target Platforms" und Kap. 3: "User Needs Analysis"
Röse (2003):
Röse, Kerstin: Task-Analyse. In: Heinsen, Sven; Vogt, Petra (Hrsg.): Usability praktisch umsetzen. München u.a.: Hanser, 2003. - Kap. 8
Vogt (2003):
Vogt, Petra: Usability im Entwicklungsprozess. In: Heinsen, Sven; Vogt, Petra (Hrsg.): Usability praktisch umsetzen. München u.a.: Hanser, 2003. - Kap. 6
Phase 2: Vor dem ersten Prototyp
Blom (2000):
Blom, Herman: Der Dozent als Coach. Neuwied u.a.: Luchterhand, 2000
Freimuth (2000):
Freimuth, Joachim: Moderation in der Hochschule: Konzepte und Erfahrungen in der Hochschullehre und Hochschulentwicklung. Hamburg: Windmühle, 2000 (Moderation in der Praxis 3)
Handbuch Hochschullehre (1998)
Bonn: Raabe, 1998. - Loseblattsammlung. Kap. D1.2, S. 20
Langer et al. (2002):
Langer, Inghard; Schulz v. Thun, Friedemann; Tausch, Reinhard: Sich verständlich ausdrücken. [Anleitungstexte, Unterrichtstexte, Vertragstexte, Amtstexte, Versicherungstexte, Wissenschaftstexte u.a.]. 7., überarb. und erw. Aufl. München u.a.: E. Reinhardt, 2002
Phase 3: Der erste Prototyp
Voß (2001):
Voß, Maren:
Ausgewählte Methoden der Anwenderpartizipation bei der Entwicklung von Informationsressourcen - dargestellt am Beispiel "Labor-EI". Hamburg, 2001. - Hausarbeit zur Diplomprüfung an der FH Hamburg, FB Bibliothek und Information
Voß (2001):
Voß, Maren: Nicht ohne meine Kunden ... - Konzepte für die Anwenderpartizipation in der Produktentwicklung. In: BuB (September 2001), S. 565 ff.
Information & Design
http://www.infodesign.com.au/
Phase 4: Der 2. Prototyp
Krug (2002):
Krug, Steve: Don't make me think! Web Usability - Das intuitive Web. Bonn: mitp, 2002
Fachlektüre
Arnold (2001):
Arnold, Patricia: Didaktik und Methodik telematischen Lehrens und Lernens. Münster u.a.: Waxmann, 2001
Kommentar: ein Best-Practice-Bericht
Brown (2002):
Brown, David G.: Please Learn From My Mistakes. In: Sande, Mark (Publisher): Campus Technology Magazine. August 2002
http://www.campus-technology.com/article.asp?id=6592 [aufgerufen: 17.05.2005]
Extrakt: "I have come to the sad realization that many of the innovations designed to keep my course fresh have failed. My memories of failure are so poignant that it may be constructive to share them. They can serve as warnings for others." - S. 1; 1 Seite Text
Dichanz et al. (2001):
Dichanz, Horst; Ernst, Annette: E-Learning: Begriffliche, psychologische und didaktische Überlegungen zum "electronic learning". In: MedienPädagogik - Online-Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung. 27.6.2001
http://www.medienpaed.com/00-2/dichanz_ernst1.pdf [aufgerufen: 17.05.2005]
Extrakt: "Der folgende Beitrag setzt sich kritisch mit dem Begriff E-Learning in seinen zahlreichen Facetten und Bezugspunkten auseinander und versucht, Möglichkeiten und Grenzen des Einsatzes von E-Learning aufzuzeigen. Im zweiten Teil wird die Bedeutung der Instruktion bei der Gestaltung von computergestützten Lernumgebungen erläutert." - S. 1; 30 Seiten Text
Chancellor's Office California Community Colleges (1999):
Chancellor's Office California Community Colleges (Hrsg.): Distance Education: Access Guidelines for Students with Disabilities. August 1999
http://www.htctu.net/publications/guidelines/distance_ed/distedguidelines.pdf [aufgerufen: 17.05.2005]
Kommentar: Einschließlich Microsoft's "Checklist of Accessibility Design Guidelines"
Dotson (2003):
Dotson, Tim: Why Johnny Won't Post. In: Converge. August 2003
http://www.centerdigitaled.com/converge/?pg=magstory&id=65480 [aufgerufen: 17.05.2005]
Extrakt: "Why do some students resist participating in course discussion boards when they know their grade will suffer? How can students with polished social skills come across in online courses as uncooperative und unengaged, with short postings of little substance?" - S. 1; 2 Seiten Text
Graumann et al. (2002):
Graumann, Sabine; Köhne, Bärbel: Monitoring Informationswirtschaft. 5. Faktenbericht - November 2002. Erstellt im Auftrag des Bundesministerium für Arbeit. - Kap. 6.11: "E-Learning".
PDF-Datei, Download von http://www.infrasearch.de/bmwi [aufgerufen: 17.05.2005]
Hara et al. (2000):
Hara, Noriko; Kling, Rob: Students' Distress with a Web-based Distance Education Course: An Ethnographic Study of Participants' Experiences. Januar 2000 (CSI Working Paper WP 00-01-A1)
http://www.slis.indiana.edu/CSI/WP/wp00-01B.html [aufgerufen: 17.05.2005]
Extrakt: "This article presents a qualitative case study of a web-based distance education course at a major U.S. university. The case data reveal a topic that is glossed over in much of the distance education literature written for administrators, instructors and prospective students: students' persistent distressing experience (such as frustration, anxiety and confusion) due to communication breakdowns and technical difficulties. Our intent is that this study will enhance understanding of the instructional design issues, instructor and student preparation, and communication practices that are needed to improve web-based distance education courses." - S. 1; 26 Seiten Text
Quinn (2001):
Quinn, Anthony: Why people can't use eLearning. 5.6.2001 http://www.infocentre.frontend.com/uploaded_files/eLearning_white_paper.pdf [335 KB, aufgerufen am 29.09.2005]
Extrakt: "Summary of findings: We found that some serious usability problems were common, including:
- Counter-intuitive reading order of on-screen material.
- Failure to relate to the real-world experience of the user.
- Poor presentation of key information.
- Lack of accessibility, even in the most basic sense." - S. 3; 15 Seiten Text
Reglin (2001):
Reglin, Thomas: Was bedeutet Usability netzgestützter Lehr-Lernsysteme? In: Nuissl, E. et al. (Hrsg.): Literatur- und Forschungsreport Weiterbildung. Thema: Betriebliche Weiterbildung (Report 48/2001). - S. 51-66
Auch als PDF-Datei unter http://www.f-bb.de/f-bbv9/downloads/usability.pdf [aufgerufen: 17.05.2005]
Extrakt: "'Usability', ein Terminus aus dem Bereich der Software-Ergonomie, kann, aus seinem engeren technischen Entstehungszusammenhang gelöst, zum Kernbegriff der Beschreibung und Bewertung von Lehr-Lern-Medien gemacht werden - so die zentrale These des Beitrags." - S. 1-2; 16 Seiten Text
Sauter (2002):
Sauter, Annette: Blended Learning - effiziente Integration von E-Learning und Präsenztraining. Neuwied u.a.: Luchterhand, 2002
Schulmeister (2001):
Schulmeister, Rolf: Virtuelle Universität - Virtuelles Lernen. München u. a.: Oldenbourg, 2001
Weston et al. (2001):
Weston, Tim J.; Barker, Lecia: Designing, Implementing, and Evaluating Web-Based Learning Modules for University Students. In: Educational Technology (2001/July-August). - S. 15-22
Extrakt: "Conclusion: The use of Web-based modules promises to change how some students learn and how some faculty teach at the university. However, these modules are only useful if they are well designed. The decision to build a site involves a careful consideration of costs in terms of time and effort weighed against potential beneficial learning gains for students. Possible benefits for students using Web modules include convenience for distance learning, expanded and easier access to digital materials, greater student control of learning, and enhanced online collaboration. Before building a Web site, faculty should familiarize themselves with existing sites to avoid duplication of effort. Considerations of content and instructional design should precede technical design. These considerations include (1) the intended use of the site, (2) learning objectives, (3) pedagogy, (4) scaffolding, (5) assessment, and (6) instructions/navigation. Storyboard mock-ups of the site should guide development, and de sign should involve collaboration and review of content, programming, and evaluation with experts. Finally, faculty should evaluate their sites for usability by piloting the site with projected users, and by tracking student academic outcomes assessed with comparative and criterion studies." - S. 21; 8 Seiten Text
Focus-Groups
Nielsen (1997):
Nielsen, Jakob: The Use and Misuse of Focus Groups. 1997
http://www.useit.com/papers/focusgroups.html [aufgerufen: 17.05.2005]
Voß (2001):
Voß, Maren: Ausgewählte Methoden der Anwenderpartizipation bei der Entwicklung von Informationsressourcen - dargestellt am Beispiel "Labor-EI". Hamburg, 2001. - Hausarbeit zur Diplomprüfung an der FH Hamburg, FB Bibliothek und Information. Kap. 6.4 (Focus-Groups)
Personas
Calabria (2004):
Calabria, Tina: An introduction to personas and how to create them.
Step Two Designs - KM Column, March 2004. -
http://www.steptwo.com.au/papers/kmc_personas/index.html [aufgerufen: 24.06.2007]
Cooper (1999):
Cooper, Alan: The Inmates are running the Asylum: Why High-Tech Products Drive Us Crazy and How to Restore the Sanity. Indianapolis, IN: Macmillan Publishing, 1999
Schweibenz (2004):
Schweibenz, Werner: Zielgruppenorientiertes Interaktionsdesign mit Personas . In: Information: Wissenschaft & Praxis 55 (2004) 2, S. 151-156
Szenarien
Information & Design (2003):
Information & Design (Hrsg.): What is a Scenario. (Last Updated: May 7, 2003)
http://www.infodesign.com.au/usabilityresources/design/scenarios.asp [aufgerufen: 06.05.2005]
Voß (2001):
Voß, Maren: Ausgewählte Methoden der Anwenderpartizipation bei der Entwicklung von Informationsressourcen - dargestellt am Beispiel "Labor-EI". Hamburg, 2001. - Hausarbeit zur Diplomprüfung an der FH Hamburg, FB Bibliothek und Information. Kap. 6.2, Szenarien + Anhänge
Lernziele definieren
Bloom (1976):
Bloom, B.S. (Hrsg.): Taxonomie von Lernzielen im kognitiven Bereich. 5. Auflage. Weinheim u.a., 1976
Brokmann-Nooren et al. (1994):
Brokmann-Nooren, Christiane unter Mitarbeit von Ricken, H. und Schröder, A.: Studieneinheit Lehr- und Lernziele. In: Brokmann-Nooren et al. (Hrsg.): Handreichungen für die nebenberufliche Qualifizierung (NQ) in der Erwachsenenbildung. Bonn: Bundeszentrale für Politische Bildung, 1994 (Arbeitshilfen für die politische Bildung)
Döring et al. (2001):
Döring, Klaus W.; Ritter-Mamczek, Bettina: Lehren und Trainieren in der Weiterbildung. Ein praxisorientierter Leitfaden. 8. Auflage. Weinheim: Deutscher Studien-Verlag, 2001
Krathwohl et al. (1975):
Krathwohl, David R.; Bloom, Benjamin S.; Masia, Bertram B.: Taxonomie von Lernzielen im affektiven Bereich. Weinheim u.a.: Beltz, 1975 (Beltz-Studienbuch 85)
Mager (1965):
Mager, Robert F.: Lernziele und programmierter Unterricht. Weinheim/Bergstr.: Beltz, 1965
Webler (2003):
Webler, Wolff-Dietrich: Lehrziele oder Lernziele? In: Das Hochschulwesen, 51. Jahrgang (2003), Heft 2, S. 59
Selbstbeobachtung
Handbuch Hochschullehre (1998):
Bonn: Raabe, 1998. - Loseblattsammlung, Kap. D1.2, S. 20 (Evaluationsmethoden)
Blom (2000):
Blom, Herman: Der Dozent als Coach. Neuwied u.a.: Luchterhand, 2000
Freimuth (2000):
Freimuth, Joachim: Moderation in der Hochschule. Hamburg: Windmühle, 2000 (Moderation in der Praxis 3)
Papier-Prototypen
Information & Design (2003):
Information & Design (Hrsg.): Paper Prototyping. (Last Updated: May 7, 2003)
http://www.infodesign.com.au/usabilityresources/design/paperprototypinggraphics.asp [aufgerufen: 17.05.2005]
Kommentar: Hier können Sie vorgefertigte Screendummys, Dialogboxen und Buttons als PDF-Dateien herunterladen.
Voß (2001):
Voß, Maren: Ausgewählte Methoden der Anwenderpartizipation bei der Entwicklung von Informationsressourcen - dargestellt am Beispiel "Labor-EI". Hamburg, 2001. - Hausarbeit zur Diplomprüfung an der FH Hamburg, FB Bibliothek und Information. Kap. 6.6 (PICTIVE) + Anhänge 9-11
Cognitive Walkthrough
Lewis (1997):
Lewis, Clayton; Wharton, Cathleen: Cognitive Walkthroughs. In: Helander, Martin et al. (ed.): Handbook of Human-Computer Interaction. 2nd completely revised ed. Amsterdam: Elsevier, 1997. - Chapter 30, S. 717-732
Usability-Inspektionen
Nielsen (o.J.):
Nielsen, Jakob: How to conduct a Heuristic Evaluation.
http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_evaluation.html
[Ohne Datum. Aufgerufen: 17.05.2005]
Information & Design (2003):
Information & Design (Hrsg.): What is a Usability Review? (Last Updated: May 7, 2003)
http://www.infodesign.com.au/usabilityresources/evaluation/conductingusabilityreviews.asp [aufgerufen: 17.05.2005]
Information & Design (2003):
Information & Design (Hrsg.): Usability Review Materials. (Last Updated: May 7, 2003)
http://www.infodesign.com.au/usabilityresources/evaluation/reviewmaterials.asp [aufgerufen: 17.05.2005]
Usability-Tests
Information & Design (2003):
Information & Design (Hrsg.): What is Usability Testing? (Last Updated: May 7, 2003)
http://www.infodesign.com.au/usabilityresources/evaluation/usabilitytesting.asp [aufgerufen: 17.05.2005]
Kommentar: (1 Seite Text) Kurze Richtlinien
Information & Design (2003):
Information & Design (Hrsg.): Common Mistakes. (Last Updated: May 7, 2003)
http://www.infodesign.com.au/usabilityresources/evaluation/usabilitytestingmistakes.asp [aufgerufen: 17.05.2005]
Kommentar: Kurze Richtlinien
Schulz (2001):
Schulz, Ursula: Usability Tests: quick & dirty (Last Updated: November 2001)
http://www.bui.fh-hamburg.de/pers/ursula.schulz/webusability/quicktest.html
Kommentar: Kurze Richtlinien. - 5 Seiten Text
Dumas (1993):
Dumas, Joseph S.; Redish, Janice C.: A Practical Guide to Usability Testing. Norwood, NJ: Ablex, 1993
Rubin (1994):
Rubin, Jeffrey: Handbook of Usability Testing. New York, NY: Wiley, 1994